Školní poradenské pracoviště / dále ŠPP /
Toto pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby ve škole jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy.
Koncepce poradenských služeb ve škole
Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy, případně jím pověřený pracovník. Ředitel školy zodpovídá také za vytvoření preventivního programu školy a dále se podílí na zajištění výchovného poradenství. Tyto poradenské a preventivní programy by měly odrážet specifika dané školy, aby služby poskytované školou byly lépe koordinovány se službami školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče) v daném regionu.
Realizace pedagogicko-psychologického poradenství na škole předpokládá vytvoření vnitřního systému komunikace ve škole, na které se bude podílet ředitel školy ve spolupráci především s třídními učiteli, a dále s učiteli volby povolání, učiteli-metodiky pro práci s nadanými žáky, případně dalšími pedagogy.
Program a plán poradenských služeb na škole
Program pedagogicko-psychologického poradenství zpracovává a každoročně aktualizuje tým poradenských pracovníků školy, konzultuje jej s pracovníky vytvářející konzultační tým pro poskytování poradenských služeb ve škole a poté předkládá ke schválení řediteli školy. Program pedagogicko-psychologického poradenství (školního poradenského pracoviště) naplňuje především tyto cíle:
pracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů,
sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci,
zavést do školství novou koncepci kariérového poradenství,
připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných,
vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole,
posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů,
prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči,
integrovat poradenské služby poskytované školou se službami školských poradenských zařízení (PPP, SPC, SVP) a s úřady práce.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Podle obsahu činnosti pedagogických pracovníků školy, kteří poskytují poradenské služby a s nimi spjatou informační a metodickou podporu učitelům, žákům a jejich rodičům lze rozlišit:
A) poradenské pracovníky školy
výchovný a kariérní poradce
školní metodik prevence
školní psycholog nebo školní speciální pedagog
učitelé metodici - přípravu ŠVP / úprava učiva pro nadané žáky a žáky se SVP /, zajištění supervize a mentorství
B) pracovníci konzultačního týmu školy pro poskytování služeb ve škole
třídní učitelé
učitelé vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání, učitelé výchov
Standardní činnosti školního poradenského pracoviště
Standardní činnosti poradenských pracovníků školy zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Časová dostupnost poradenských služeb
Každý z poradenských pracovníků školy má pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, učitele a rodiče. Ve svých konzultačních hodinách je poradenský pracovník pro uvedenou cílovou skupinu dostupný v prostorách, které jsou vyhrazeny pro poskytování poradenských služeb. Denní doba poskytování poradenské služby se řídí charakterem této služby a potřebami žáků, rodičů a učitelů.
Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňovány v souladu se zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Způsob realizace pravidel pro ochranu informací a důvěrných dat v dokumentaci poradenských pracovníků školy vyplývajících z uvedeného zákona je konkretizován ve školním programu pedagogicko-psychologického poradenství.
Personální složení ŠPP:
ředitelka školy: Mgr. Bc. Marta Maděrová
výchovný a kariérní poradce: Mgr. Lucie Punčochářová
školní metodik prevence: Mgr. Vlastimila Jošková
učitelé metodici: Mgr. Jana Štolbová, Mgr. Monika Nademlejnská
Osoby zajišťující komunikaci se školskými poradenskými zařízeními:
Mgr. Lucie Punčochářová
Konzultační hodiny jednotlivých pracovníků ŠPP:
každé pondělí od 14 hodin nebo dle dohody